Driftless: Stories from Iowa
"Er zijn maar drie dingen te doen in Iowa: drinken, drugs gebruiken en neuken." Het zijn de harde woorden van Tumara Gosnell, een voormalige kroegtijger die het platteland van Iowa verruilde voor de stad. Ze is lang niet de enige: het Amerikaanse platteland loopt leeg en daarmee verdwijnt een manier van leven. De webdocumentaire Driftless: Stories from Iowa van fotograaf Danny Wilcox Frazier, zelf afkomstig uit Iowa City, portretteert in zes vignetten "degenen die achterblijven na de migratie", zoals Frazier het zelf in het begeleidende interview omschrijft. Driftless: Stories from Iowa vertelt de verhalen achter, toont het maakproces van en maakt deel uit van de gelijknamige fotoreeks die Frazier in de loop der jaren schoot. Zowel zijn foto's als de statische filmbeelden zijn strak gekadreerd; de soms gewild diffuse, soms genadeloos scherpe zwart-wit beelden vangen het harde leven in een gebied dat langzaam doodbloedt. De nostalgie naar vervlogen glorie wordt versneden met het bewustzijn dat er niets meer is om voor te blijven. Slachter Joe Kuba begrijpt in ieder geval heel goed waarom zijn kinderen niet zijn leven willen: "Je wordt hier heel snel oud."