Rebel Objects
Antropoloog en filmmaker Carolina Arias Ortiz gaat terug naar Costa Rica, waar ze haar kinderjaren doorbracht. Ze bezoekt haar vader, van wie ze vervreemd is. Als hij de diagnose alvleesklierkanker krijgt, komt de dood ineens dichtbij. Tegelijkertijd ontmoet ze archeoloog Ifigenia Quintanilla, die onderzoek doet naar een van de bekendste fenomenen van Costa Rica: de precolumbiaanse stenen bollen, grote, sferische objecten die her en der in het landschap van het zuidelijke deel van het land zijn aangetroffen en waarover vele mythes verteld worden.
In stemmige zwart-witbeelden – alleen een paar door haar vader nagelaten oude foto’s van haar moeder zijn in kleur – toont de filmmaker de prachtige natuur, de wonderlijke bollen en vele andere stenen objecten, die hun geheimen al dan niet prijsgeven. Haar voice-over, archiefbeelden, familiefoto’s en filosofisch getinte teksten van Quintanilla verbinden het persoonlijke met de rijke geschiedenis van de oorspronkelijke bewoners van het land. De mysterieuze stenen bollen worden zo een krachtige metafoor voor de manier waarop wij ons verhouden tot de dood en de eeuwigheid.