Our Century
De twintigste eeuw, die op het moment van verschijnen van Our Century op zijn einde liep, is in deze overdonderende opeenvolging van archiefbeelden een tijdperk gevormd en gedreven door technologische prestatiedrang. Pelechian versnijdt beelden van het verwachtingsvolle publiek bij een raketlancering en het euforische onthaal van de nationale helden met opnamen van gruwelijke ongelukken met bemande ruimteraketten, vliegtuigen, auto’s en treinen. Het resulteert in een verbijsterende anthologie van het streven en sneven van de mens.
Deze ingedikte versie van Our Century monteerde Pelechian in 1990 uit materiaal dat hij acht jaar daarvoor had gepresenteerd in een versie van ruim vijftig minuten.