Elite
Het Russische ‘glamourland‘ lijkt in deze documentaire eerder ernstig en vol plichtsbesef dan glamoureus. In ELITE interviewt Alexey Utchitel verschillende figuren uit de nieuwe sociale klasse die zich in post-communistisch Rusland heeft gevormd. Een exquis gezelschap aan bankiers, musici, politici en intellectuelen geeft zijn visie op het culturele, politieke en maatschappelijke leven in de nog wankele vrijemarkteconomie. Het elitaire leven in Rusland begint het vertrouwde westerse uiterlijk aan te nemen - veel uitstappen uit limousines en vriendelijk knikkend voortschrijden op rode lopers- maar het ‘constructieve patriottisme‘ en de ‘sociale verantwoordelijkheid‘ dat deze hogere klasse, vaak trouwens bij monde van de chique echtgenote, in ELITE verwoordt herinnert ook nog aan de dagen van partijpolitiek en partijbonzen.