Elke zomer trekt een groep Russische jagers naar de afgelegen Nieuw-Siberische Eilanden om dierlijke overblijfselen op te graven, die op de Chinese markt voor grof geld worden verhandeld: slagtanden van de wollige mammoet. Het is een gevaarlijke, maandenlange onderneming die jaarlijks aan meerdere mannen het leven kost, terwijl de kans op succes vrij gering is. Op hetzelfde moment is een los verbond van wetenschappers in Boston, Seoul en Shenzhen bezig om hun eigen droom te verwezenlijken: het klonen van de mammoet. Met de vondst van een zeer goed bewaard gebleven babymammoet en de razendsnelle ontwikkelingen binnen de synthetische biologie is dat plotseling een reële mogelijkheid geworden.
Documentairemaker Christian Frei (War Photographer) en zijn Russische co-regisseur Maxim Arbugaev plaatsen de twee werelden lijnrecht tegenover elkaar, met als resultaat een epische en visueel wonderschone documentaire die voortdurend afwisselt tussen kleine en grote dromen, en tussen vooruitgangsgeloof en een angstaanjagende blik op de toekomst.
Credits
113 min
DCP
Gesproken talen: Engels, Russisch, Koreaans
Ondertiteling in: Engels
Regisseur
Christian Frei
Co-director
Maxim Arbugaev
Production
Christian Frei namens Christian Frei Filmproductions
Co-production
SRF, ARTE/ZDF, RSI
Cinematography
Maxim Arbugaev, Peter Indergand
Gerelateerde sets
Masters
5 oktober 2021
Gerelateerde films
the giant buddahs
Christian Frei
2005
Conjuring the past, sifting the present, Christian Frei (Oscar Nomination for ) is seeking the elusive, the poetic and the profound in his cinematic journey to ..
In February of 2001, the Taliban in Afghanistan issued an edict that all non-Islamic statues be destroyed. By March, the Buddhas (at 53 meters high, one of them was the tallest in the world) had been blown to bits. International outrage ensued and the hypocrisy of this is one of the subjects of Frei's beautiful inquiry.
Frei retraces the footsteps of Xuanzang, the 7th century Chinese monk famed for his 16-year spiritual quest along the Silk Road to India. Bamiyan was one of his pit stops.
Fascinated by the legend of the "sleeping Buddha," archaeologist Zémaryalaï Tarzi begins to excavate, even as he decries the plundering of Afghanistan's history. The film also captures a kitschy attempt to rebuild the Bamiyan Buddha as tourist attraction in China.
An essay about terrorism and tolerance, ignorance and identity, fanaticsm and faith.
Locarno Film Festival 2005
Toronto Film Festival 2005…
Door het gebruik van cookies kunnen wij meten hoe onze site wordt gebruikt, hoe deze nog verder kan worden verbeterd en om de inhoud van online advertentie uitingen te personaliseren.
Leeshieralles over ons cookiebeleid. Indien je kiest voorweigeren, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies