The Underground Orchestra
Een Venezolaanse harpist, een violist uit Sarajevo, een Argentijnse pianist, een Malinese zangeres en een Roemeense citerspeler zijn de uiteenlopende hoofdpersonen in deze documentaire van Heddy Honigmann. Hoewel de film de titel The Underground Orchestra draagt en aanvankelijk lijkt te gaan over mensen die in hun levensonderhoud voorzien door te musiceren in de gangen van de Parijse metro, verschuift de handeling geleidelijk naar het bovengrondse leven. Enerzijds omdat filmen in de Parijse metro verboden is sinds hier een reeks bomaanslagen werd gepleegd. Anderzijds blijkt ook boven de grond een “ondergrondse” wereld te bestaan: veel van de geportretteerde muzikanten hebben hun vaderland om politieke redenen verlaten en verkeren nu illegaal in Frankrijk. Ze bewonen piepkleine chambres de bonne onder de daken van de Parijse huizen of veel te dure, maar armoedige hotelkamers. Geleidelijk komt er meer structuur in hun muzikale activiteiten; we komen hen opnieuw tegen in opnamestudio's of concertzalen. Ze hebben zelfs hun krachten gebundeld in een echt ondergronds orkest dat onder de gewelven bij het Place des Vosges optreedt.