Programma secties

    Een sterke programmaformule staat ieder jaar garant voor een unieke selectie kwaliteitsdocumentaires, die zich onderscheiden door hun vorm en inhoud. Even kenmerkend is de grote diversiteit aan makers, uit Europa, Amerika, Azië, Latijns Amerika en Afrika. IDFA toont het werk van pioniers en poëten, van gerenommeerde auteurs en veelbelovende nieuwe talenten die hun visie op de werkelijkheid geven.

    De beste films, veelal premières, strijden in de competitieprogramma's om één van de prestigieuze IDFA Awards. Naast de competitie voor de lange en middellange internationale documentaire en de Nederlandse documentaire, wordt de belangrijke plek die jong talent inneemt bij IDFA onderstreept in de First Appearance Competition en de Student Competition. De jeugddocumentaire is officieel volwassen verklaard met een eigen competitie. Vernieuwingen in het genre worden gepresenteerd in de IDFA DocLab Competition, waar de beste digitale documentaires worden gepresenteerd die met interactieve technologie een verhaal vertellen.

    Een groot deel van de films wordt geselecteerd voor één van de reguliere programma’s Masters, Best of Fests, Panorama, Music Documentary, Paradocs en IDFA DocLab.

    IDFA Competition for Feature-Length Documentary

    Still Tomorrow

    Dit zijn de ontdekkingen van IDFA: films die op het festival voor het eerst buiten hun eigen land, of zelfs voor de allereerste keer ter wereld te zien zijn. De IDFA Competition for Feature-Length Documentary is de Champions League. Wie zich plaatst, strijdt voor de hoofdprijs: de IDFA Award for Best Feature-Length Documentary. Het gaat altijd om premières die langer zijn dan 70 minuten.

    De winnaar van deze competitie ontvangt de IDFA Award for Best Feature-Length Documentary.

    IDFA Competition for First Appearance

    Planeta Petrila

    Bij de IDFA Competition for First Appearance zie je de beste beginners ter wereld. Regisseurs die hun eerste of tweede documentaire gemaakt hebben, met alle moeite die dat heeft gekost. Pril, soms kwetsbaar talent, dat vaak verrast met nieuwe ideeën of een andere vorm. Meestal jonge makers – maar dat hoeft niet.

    De winnaar van deze competitie ontvangt de IDFA Award for Best First Appearance.

    IDFA Competition for Mid-Length Documentary

    Death in the Terminal

    De IDFA Competition for Mid-Length Documentary is de internationale competitie voor documentaires van 40 tot 70 minuten.

    De winnaar van deze competitie ontvangt de IDFA Award for Best Mid-Length Documentary.

    IDFA Doclab Competition

    Deprogrammed

    De IDFA DocLab Competitie pioniert op het gebied van allerlei soorten interactieve projecten, van webdocumentaires, apps en virtual reality tot datakunst, multimedia journalistiek, installaties en live performances. Meer informatie over het DocLab-programma vind u hier.

    Binnen deze competitie worden twee prijzen uitgereikt: de IDFA DocLab Award for Digital Storytelling en de IDFA DocLab Immersive Non-Fiction Award.

    IDFA Competition for Dutch Documentary

    Stranger in Paradise

    In de IDFA Competition for Dutch Documentary zie je 's Neerlands trots. Een volwaardige competitie met Nederlandse documentaires die op IDFA hun
    wereldpremière beleven. Van zowel jonge als ervaren makers.

    De winnaar van deze competitie ontvangt de Beeld en Geluid IDFA Award for Dutch Documentary.

    IDFA Competition for Student Documentary

    When Will This Wind Stop

    Overal ter wereld studeren elk jaar aan filmscholen nieuwe documentairemakers af. IDFA Competition for Student Documentary is een programma met de beste
    eindexamenproducties van de meest veelbelovende regisseurs.

    De winnaar van deze competitie ontvangt de ARRI IDFA Award for Student Documentary.

    IDFA Competition for Kids & Docs

    Rocknrollers

    In de Kids & Docs competitie worden elk jaar de beste internationale
    jeugddocumentaires vertoond. Speciaal gemaakt voor kinderen tussen 8 en
    12 jaar, maar voor volwassenen net zo leuk.

    De winnaar van deze competitie ontvangt de IDFA Award for Best Kids & Docs Documentary.

    IDFA Competition for Short Documentary

    Close Ties

    De IDFA Competition for Short Documentary is de internationale competitie voor documentaires tot 40 minuten.

    De winnaar van deze competitie ontvangt de IDFA Award for Best Short Documentary.

    Masters

    Exile

    In deze sectie vind je het werk van de Meesters die telkens terugkeren. Het zijn de documentairemakers van wie je het oeuvre wilt volgen. Regisseurs met een eigen stijl, een consequente thematiek of een onmiskenbaar vakmanschap. En vaak met een volle prijzenkast. IDFA Royalty.

    Best of Fests

    Peshmerga

    IDFA is niet het enige festival in de wereld waar documentaires worden vertoond. Dit programma vertoont de beste documentaires die op andere festivals te zien waren. Met veel prijswinnaars, publieksfavorieten en media darlings.

    Panorama

    Raised by Krump

    Dit programma biedt een panoramisch overzicht van de toestand in de wereld. Urgente, maatschappij betrokken films, zowel lang als kort, vanuit de meest uiteenlopende landen - vaak landen waarvan je elders zelden de achtergronden te horen krijgt.

    IDFA DocLab New Media Program

    Crowd Assesment

    Het IDFA DocLab programma toont de beste interactieve non-fictie verhalen en onderzoekt hoe de digitale revolutie documentairekunst beïnvloedt. Elk jaar kan het publiek zelf werk ervaren en bekijken in de expositie en tijdens Live Cinema Events.

    Top 10 en Retrospectief

    Austerlitz

    Elk jaar wordt één gerenommeerde regisseur uitgenodigd om een top tien samen te stellen van zijn of haar favoriete documentaires aller tijden. Tegelijkertijd wordt een retrospectief van zijn/haar werk vertoond.

    Paradocs

    The Challenge

    Experimentele, kunstzinnige documentaires krijgen een centrale plek in dit programma. Paradocs laat zien wat er gebeurt buiten de kaders en tradities van documentaire filmmaken, op de grenzen tussen film en kunst, waarheid en fictie, en vorm en verhaal.

    Music Documentary

    The Rolling Stones Olé Olé Olé! : A Trip Across Latin America

    Een gezamenlijke selectie van muziekdocumentaires die zowel in de Melkweg als op de andere IDFA-locaties worden vertoond.

    Themaprogramma’s

    O.J.: Made in America

    Elk jaar presenteert IDFA enkele themaprogramma’s waarin het festival door een selectie van films verbanden legt en inzichten biedt in een specifiek onderwerp. Het gaat om thema’s met een artistiek uitgangspunt of een maatschappelijke, urgente aanleiding. Deze programma’s bevatten zowel recente documentaires als (moderne) klassiekers. Themaprogramma’s kleuren het festival en geven de films een context.

    De afgelopen jaren presenteerde IDFA verschillende themaprogramma’s over uiteenlopende aan film gerelateerde onderwerpen. In 2013 stond de opkomende filmcultuur van Zuidoost Azië centraal in het programma Emerging Voices from Southeast Asia. De rol van vrouwen binnen de documentaire werd onderzocht in The Female Gaze (2014). Naar aanleiding van een documentaire over het leven en werk van fotograaf Robert Frank, presenteerde IDFA een retrospectief in het Stedelijk Museum van zowel foto’s als films van Frank in Don’t Blink: Robert Frank (2015). De 'Contemporary Contemplative Cinema' was het onderwerp van het themaprogramma The Quiet Eye (2016).

    In 2013 startte IDFA een meerjarige reeks, The Reality of Film, waarin de documentaire als kunstvorm wordt onderzocht. In dit programma, dat plaatsvindt in EYE, staat ieder jaar een ander element van de documentairefilm centraal. In Based on the Same Story (2013) werden documentaires en speelfilms met hetzelfde onderwerp met elkaar vergeleken. In Framing Reality (2014) werd de hybride documentaire onderzocht. Sounds Real (2015) stond stil bij de bepalende rol die geluid speelt bij de beleving van een documentaire. In 2016 werd ingegaan op de belangrijke functie  van editors bij het construeren van het documentaire verhaal met het themaprogramma Assembling Reality.

    Welke invloed traditionele en nieuwe media hebben op de wisselwerking tussen het volk en de macht was de kernvraag in Of Media and Men (2014). Het functioneren van de democratie stond opnieuw centraal, maar dan vanuit een breder perspectief, in het programma Benjamin Barber: Jihad vs McWorld 2015 dat IDFA in 2015 presenteerde. Shifting Perspectives (2016) onderzocht de rol van beeldvorming in de manier waarop we kijken en nadenken over ras en identiteit in een historische context.