Focus: Re-releasing History

    • set 11 items

    De elf films in dit focusprogramma hebben allemaal één ding gemeen: ze bestaan volledig uit bestaand materiaal. Dit kan archiefmateriaal zijn, maar ook home movies en found footage. Dit programma staat in een lange traditie van themaprogramma’s die de nadruk leggen op de kunst van het documentaire maken. Dit jaar wordt specifiek de nadruk gelegd op de emotionele en politieke keuzes die erbij komen kijken als je als filmmaker tracht de geschiedenis opnieuw te interpreteren.

    Lees hier de longread over het programma. Re-releasing History wordt mogelijk gemaakt door Beeld en Geluid.

    Items in deze selectie

    1982

    • Lucas Gallo
    • 2019

    Fragmenten uit het televisieprogramma 60 minutos en ander archiefmateriaal uit 1982, voornamelijk afkomstig van het media-apparaat van de Argentijnse militaire dictatuur, becommentariëren de campagne tijdens de 74 dagen durende Falklandoorlog.

    The Atomic Cafe

    • Kevin Rafferty, Jayne Loader, Pierce Rafferty
    • 1982

    Satirische documentaire over hoe de Amerikaanse overheid in de jaren vijftig de publieke opinie ten aanzien van kernwapens gunstig wilde beïnvloedden. In deze compilatie hebben de geruststellend bedoelde beelden een totaal averechtse werking.

    The Danube Exodus

    • Péter Forgács
    • 1998

    De vooraanstaande Hongaarse found footage-filmmaker Pèter Forgács brengt met materiaal uit diverse archieven een voetnoot uit de geschiedenis van de 20e eeuw tot leven: een exodus in twee tegengestelde richtingen, gedreven door politieke krachten.  

    For One More Hour with You

    • Alina Marazzi
    • 2002

    Via homevideo’s en dagboekfragmenten reconstrueert filmmaker Alina Marazzi het leven van haar moeder, die zelfmoord pleegde toen zij zeven jaar oud was. Vage herinneringen worden een ode aan de grote afwezige in haar leven.

    Marshawn Lynch: A History

    • David Shields
    • 2019

    Onconventioneel portret van de populaire en rebelse American footballer Marshawn Lynch, opgebouwd uit meer dan zevenhonderd beeldfragmenten. Wat is de diepere betekenis van zijn weigering de media te woord te staan?

    One Day in People’s Poland

    • Maciej Drygas
    • 2005

    Een montage van beelden uit de jaren 60 die het leven in Polen toonden zoals de Partij het graag zag, wordt van schurend commentaar voorzien door citaten uit archiefstukken, die getuigen van de controlezucht van een paranoïde staat. 

    Out of the Present

    • Andrei Ujica
    • 1995

    Kosmonaut Sergej Krikaljov vertrok in mei 1991 vanuit de Sovjet-Unie naar ruimtestation Mir. Toen hij tien maanden later terugkeerde, landde hij in Rusland. Hoe ziet de geschiedenis er vanuit de ruimte uit?

    Private History

    • Gábor Bódy, Péter Timár
    • 1978

    “Een vrije selectie uit een paar oude amateurfilms” luidt de ondertitel van Private History. Chronologisch gemonteerd verhaalt deze found footage-film op subtiele wijze over de Hongaarse geschiedenis in de turbulente periode tussen 1920 en 1950.

    State Funeral

    • Sergei Loznitsa
    • 2019

    Een montage uit veelal niet eerder vertoond materiaal maakt je onderdeel van de vierdaagse rouwperiode in de Sovjet-Unie na het overlijden van Jozef Stalin op 5 maart 1953 – het ultieme, groteske hoogtepunt in de persoonlijkheidscultus rond de dictator.

    Still Life

    • Susana de Sousa Dias
    • 2005

    De Portugese Anjerrevolutie maakte in 1974 een einde aan de langst lopende dictatuur van twintigste-eeuws Europa. Een collage van nieuwsbeelden, propagandafilms en politiefoto’s schetst een beeld van deze bijna vergeten en amper verwerkte periode.

    The Stuart Hall Project

    • John Akomfrah
    • 2013

    Caleidoscopische reis door de geschiedenis van de twintigste eeuw én het persoonlijke leven en gedachtegoed van de invloedrijke linkse cultuurtheoreticus Stuart Hall. Met materiaal uit Halls eigen beeldarchief en tracks van diens held Miles Davis.