IDFA Competition for Creative Use of Archive

    • set 9 items

    Deze nieuwe competitie wordt mede mogelijk gemaakt door Beeld en Geluid en eert één van de pijlers van het documentairevak: het archief. Bekijk de jury hier.

    Bekijk de selectie

    1982

    • Lucas Gallo
    • 2019

    Fragmenten uit het televisieprogramma 60 minutos en ander archiefmateriaal uit 1982, voornamelijk afkomstig van het media-apparaat van de Argentijnse militaire dictatuur, becommentariëren de campagne tijdens de 74 dagen durende Falklandoorlog.

    Bile

    • Ira A. Goryainova
    • 2019

    Een intiem essay over het menselijk lichaam, ziekte en gezondheid. Met haar persoonlijke ervaringen als vertrekpunt verkent filmmaker Ira Goryainova de manier waarop wij door de eeuwen heen naar onszelf en onze aandoeningen keken en kijken.

    I Owe You a Letter About Brazil

    • Carol Benjamin
    • 2019

    Tijdens de militaire dictatuur in Brazilië zat de vader van de filmmaker jarenlang in de gevangenis. Haar oma ontpopte zich noodgedwongen tot mensenrechtenactivist. Hoe tekende die periode hun familie en land? En waarom wordt erover gezwegen?

    Just Don’t Think I’ll Scream

    • Frank Beauvais
    • 2019

    In een adembenemende collage van ultrakorte filmfragmenten vertelt Frank Beauvais over zijn verleden, angsten, gedachten en verlangens. Het resultaat is een autobiografisch en superieur samplebouwwerk met literaire inslag.

    Letter to the Editor

    • Alan Berliner
    • 2019

    Liefdesbrief aan de krant als nieuwsmedium, opgebouwd uit foto’s die filmmaker Alan Berliner gedurende veertig jaar dag na dag uit The New York Times knipte en archiveerde via een ingenieus systeem.

    Marshawn Lynch: A History

    • David Shields
    • 2019

    Onconventioneel portret van de populaire en rebelse American footballer Marshawn Lynch, opgebouwd uit meer dan zevenhonderd beeldfragmenten. Wat is de diepere betekenis van zijn weigering de media te woord te staan?

    Reflector

    • Piotr Winiewicz, Dawid Gorny, RNDR
    • 2019

    Een kunstmatige intelligentie die geheel op eigen kracht beeldmateriaal ordent en op maat snijdt, volcontinu en in real time. Reflector zet deuren open naar nieuwe en innovatieve manieren van filmmaken.

    State Funeral

    • Sergei Loznitsa
    • 2019

    Een montage uit veelal niet eerder vertoond materiaal maakt je onderdeel van de vierdaagse rouwperiode in de Sovjet-Unie na het overlijden van Jozef Stalin op 5 maart 1953 – het ultieme, groteske hoogtepunt in de persoonlijkheidscultus rond de dictator.

    They Call Me Babu

    • Sandra Beerends
    • 2019

    Alima werkte als kinderoppas in Nederlands-Indië. Haar verhaal, dat zich afspeelt tegen de achtergrond van de Tweede Wereldoorlog en de onafhankelijkheidsstrijd, wordt in voice-over verteld bij unieke beelden uit diverse archieven.