Do {not} touch

    • set 10 items

    Nu zo'n beetje de hele wereld de tweede maand van quarantaine in gaat, wordt het steeds duidelijker dat mensen er niet voor gemaakt zijn om lang afgezonderd te zijn van anderen. Via het internet staan we dan wel non-stop met elkaar in verbinding, maar fysiek contact blijft onvervangbaar. Deze interactieve projecten, allemaal gemaakt om aan te raken, door geraakt te worden, of om je lichaam bij te bewegen, bieden misschien enige troost.

    Stort je in een zoekmachine voor menselijke emoties, dans op een interactieve clip, ontdek aangrijpende verhalen over macht en geweld of houd een vis in leven met je gezichtsuitdrukkingen; met deze brede selectie van digitale interactieve non-fictie projecten, geselecteerd door IDFA's nieuwe mediaprogramma DocLab, kun je de tijd nemen om te reflecteren op je verhouding tot technologie en de mensen om je heen.

    Items in deze selectie

    Alma, a Tale of Violence

    • Miquel Dewever-Plana, Isabelle Fougère
    • 2012

    Voormalig bendelid Alma doet haar verhaal, dat in deze interactieve tablet-documentaire zonder opsmuk in beeld wordt gebracht én in een alternatieve beeldenstroom context krijgt.

    Astronaut.io

    • Andrew Wong, James Thompson
    • 2016

    Interactieve collage van snapshots uit duizenden YouTube-filmpjes die zelden of nooit bekeken zijn. Grappig, ontroerend en confronterend.

    Deep Down Tidal

    • Tabita Rezaire
    • 2017

    Internet hangt niet in de wolken, maar ligt in 880.000 kilometer glasvezelkabel op de de bodem van de zee, langs de communicatieroutes van weleer.

    Do Not Touch

    • Roel Wouters namens Moniker, Luna Maurer namens Moniker
    • 2016

    Do Not Touch is een interactieve, crowd-sourced muziekvideo bij het nummer Kilo van de band Light Light.

    Follower

    • Lauren McCarthy
    • 2016

    Follower is een service die je voorziet van een reallife-volger voor enkele uren, een onzichtbare metgezel die aandachtig over je waakt.

    Notes on Blindness VR

    • Arnaud Colinart, Amaury La Burthe, Peter Middleton, James Spinney
    • 2016

    Hoe is het om blind te zijn? Met prijzen overladen, betoverende interactieve VR-experience, gebaseerd op het audiodagboek van schrijver en theoloog John Hull.

    Pointer Pointer

    • Jonathan Puckey, Luna Maurer, Roel Wouters
    • 2012

    Simpel maar doeltreffend online tijdverdrijf: wijs ergens in het scherm, en er verschijnt een foto waarop iemand exact terugwijst naar de cursor.

    Tendar

    • Samantha Gorman, Danny Cannizzaro
    • 2018

    Augmented reality-game onderzoekt onze relatie met technologie, en hoe die onze andere relaties beïnvloedt via een virtueel visje dat overleeft op onze emoties.

    {The And}

    • Topaz Adizes, Nathan Phillips
    • 2014

    Interactieve documentaire waarin de kijker kan navigeren langs dertig koppels die de grote thema’s van liefde en relaties aansnijden.

    We Feel Fine

    • Jonathan Harris, Sep Kamvar
    • 2006

    Een database van vele miljoenen menselijke gevoelens, die weergeven wat er omgaat op onze blogs, in onze harten en in onze gedachten.