
André Hazes - She Believes in Me
Portret van levensliedzanger André Hazes (1951-2004) op het hoogtepunt van zijn roem.
Meer infoNederland heeft een rijke documentairetraditie. Grote beeldbepalende namen uit het verleden als Joris Ivens, Bert Haanstra en Herman van der Horst zijn nog altijd een grote inspiratiebron voor hedendaagse documentairemakers over de hele wereld. En Nederlandse makers van nu als Michiel van Erp, Ester Gould en Heddy Honigmann zijn graag geziene gasten op IDFA om hun nieuwste films in première te laten gaan.
De IDFA Collection bestaat uit een groot aantal documentaires die het werk van Nederlandse makers laten zien om zo een kijkje te geven in de diversiteit en rijkdom van de Nederlandse documentairegeschiedenis. Hieronder vind je een selectie van tien bijzondere films van Nederlandse makers die de afgelopen jaren op het festival in Amsterdam te zien waren en die nu gratis of voor een klein bedrag online te zien zijn.
De biopic is een belangrijk documentair subgenre. Hierbinnen zijn een aantal prachtige voorbeelden van Nederlandse makers die het genre wisten te vernieuwen en naar hun eigen hand hebben gezet. Zo was in 1999 John Appels André Hazes, Zij Gelooft in Mij niet alleen een groot publiekssucces in de filmtheaters, ook won de film op IDFA, waar de film in première ging, de Joris Ivens Award. Dit succes betekende tevens een keerpunt voor de Nederlandse documentaire door het bij elkaar brengen van 'hoge' en 'lage' cultuur in de manier waarop de volksheld wordt neergezet. Een ander mooi voorbeeld is Anton Corbijn Inside Out van Klaartje Quirijns waar een kwestbaar en onthullend portret wordt geschetst van de bekende Nederlandse fotograaf.
De poëtische en associatieve kracht van Nederlandse documentaires wordt onder meer duidelijk in Those Who Feel The Fire Burning waarbij Morgan Knibbe maatschappelijk engagement verbindt met een dromerige, haast surrealistische vertelvorm en beeldtaal. En in Episode 3 - Enjoy Poverty houdt Renzo Martens de kijker een spiegel voor rond de armoede-industrie in Afrika, en spaart ook zichzelf daarbij niet.
Ook dichtbij huis richten makers vaak met een verwonderende blik hun camera op het DNA van Nederland. Zo laat Joost Seelen in De stad was van ons zien hoe de opkomst en neergang van de Amsterdamse kraakbeweging in de jaren '70 en '80 bepalend is geweest voor het Nederlandse politieke en sociale klimaat in de decennia erop. En Oeke Hoogendijk legt in Het Nieuwe Rijksmuseum genadeloos de amtelijke stroperigheid van Nederland bloot, waar verschillende deelbelangen elkaar vinden in een georganiseerd poldermodel.
De IDFA Collection bestaat uit een groot aantal documentaires die geschikt zijn om in een schoolklas te vertonen. Hieronder vind je een selectie van tien bijzondere films over dit onderwerp die de afgelopen jaren op het festival in Amsterdam te zien waren en die nu gratis of voor een klein bedrag online te zien zijn.
Portret van levensliedzanger André Hazes (1951-2004) op het hoogtepunt van zijn roem.
Meer infoRondreizend in Congo houdt Renzo Martens de bevolking voor dat ze kunnen verdienen aan hun armoede, net als de internationale armoedebestrijders.
Meer infoFilmmaker Michiel van Erp portretteert eerste generatie transseksuelen; vrouwen die inmiddels bejaard zijn. Heeft de geslachtsveranderende operatie gebracht waar ze op hoopten?
Meer infoEnerverend verslag vanachter de gesloten deuren van de grootse verbouwing van Nederlands bekendste museum, die in totaal tien jaar duurde.
Meer infoHet leven was goed in Amatrice (Midden-Italië), Aleppo en Tsjernobyl, voordat het noodlot toesloeg. De overlevenden pakken hun levens weer op – en leiden de ramptoeristen rond die komen kijken naar de verwoesting.
Meer infoDE STAD WAS VAN ONS schetst de opkomst en de neergang van de Amsterdamse kraakbeweging tussen 1975 en 1988. Aan de hand van hoogtepunten uit de 'kraak-geschiedenis' wordt de ontwikkeling van de beweging geschetst, waarin het doel en de strategie in de loop der tijd veranderden. Voor veel activisten van het eerste uur was het kraken van een woning vooral een middel om het kapitalistische stelsel aan de kaak te stellen. Het relatieve gemak waarmee woningen gekraakt konden worden, zorgde ervoor dat de beweging een sterke groei doormaakte. Doordat steeds meer mensen bij de kraakbeweging betrokken raakten, ontstonden interne conflicten over het gewenste doel en de strategie. De toenemende repressie van de overheid, die panden desnoods met behulp van veel geweld ontruimde, wakkerde deze interne conflicten flink aan. Een 'harde kern' in de beweging wilde de overheid en haar vertegenwoordigers met geweld bestrijden, maar de minder militante leden verwierpen deze ideeën over het voeren van een stadsguerilla. De repressie en de onenigheid leidden uiteindelijk tot een machteloze beweging, waarin de leden het vooral druk hebben met het bestrijden van elkaar.
Meer infoOnconventionele, poëtische documentaire over een ernstig maatschappelijk probleem: de vele vluchtelingen die aan de grenzen van Europa in een uitzichtloze positie belanden.
Meer infoOnthullend portret van de invloedrijke fotograaf Anton Corbijn is het resultaat van de intieme relatie die regisseur Klaartje Quirijns in vier jaar met hem opbouwde.
Meer infoIn een essayistische bespiegeling over de schoonheid en verwoestende kracht van de oceaan onderzoekt Coco Schrijber de vermissing van haar broer Lex.
Meer info