Filmmaker Kim Longinotto

    • set 14 items

    Documentairemaker Kim Longinotto (Londen, 1952) komt in haar werk op voor vrouwelijke slachtoffers van onderdrukking en discriminatie.

    Als zeventienjarige ontvluchtte Longinotto een meisjeskostschool. Na een jaar over straat gezworven te hebben, werd ze aangenomen op de filmacademie van Beaconsfield. Gewapend met een camera keerde ze terug naar de kostschool om in Pride of Place (1976) hun bizarre regels te ontmaskeren; de instelling werd een jaar later gesloten. Die strijd tegen onrecht heeft Longinotto wereldwijd voortgezet. Altijd discreet en direct filmend, met een minimale crew, en zonder commentaar te leveren: zonder interviews, zonder voice-over. Zo gaat alle aandacht naar haar helden. Zoals de taboedoorbrekende Iraanse vrouwen die in BAFTA-winnaar Divorce Iranian Style (1998) een scheiding aanvragen. Of de jonge Kenianen die tegen vrouwenbesnijdenis strijden in The Day I Will Never Forget (2002), waarvoor Longinotto op IDFA de Amnesty International DOEN Award ontving. In 2005 gaf zij op IDFA een Masterclass en veroverde haar openingsfilm Sisters in Law (over de Kameroense familierechtspraak) de Publieksprijs; twee jaar later won Hold Me Tight, Let Me Go (over een school voor moeilijk handelbare kinderen) de Speciale Juryprijs.

    Bekijk online:

    Advies van Kim Longinotto aan beginnende filmmakers

    Items in deze selectie

    Pride of Place

    • Kim Longinotto, Dorothea Gazidis
    • 1976

    In subtiele maar doelgerichte impressies leggen Gazidis en Longinotto het onderwijssysteem van een meisjesinternaat bloot; een geïsoleerde repressieve wereld vol absurde regels.

    Hidden Faces

    • Kim Longinotto, Claire Hunt
    • 1990

    De journaliste Safaa Fathay keert na tien jaar terug naar haar moederland Egypte, voor een interview met de populaire schrijfster Nawal El Saadawi. Ze bezoekt niet alleen een aantal projecten die El Saadawi heeft opgezet, maar ook haar familie in het traditionele zuiden van Egypte. Daar probeert ze antwoorden te vinden die ze van de schrijfster tot haar teleurstelling niet heeft gekregen. Haar moeder, tantes, nichten en vriendinnen maken duidelijk waar de vrouw in de huidige Egyptische samenleving staat. Dat blijkt niet al te hoopgevend, al praten de vrouwen met vrolijke openhartigheid over het hoe en waarom van hun besnijdenis. Wat aan de ene kant door de vooruitgang wordt gewonnen, wordt aan de andere kant door het oprukkend fundamentalisme tenietgedaan. Dus dragen Fathays moeder en tantes weer hoofddoeken, en stapt haar vriendin met open ogen in een gearrangeerd huwelijk.

    The Good Wife of Tokyo

    • Kim Longinotto, Claire Hunt
    • 1992

    Performancekunstenares Kazuko Hohki, wonend in het Londense Tottenham, keert na vijftien jaar terug naar haar familie in Tokio, om het huwelijk met haar Engelse vriend te laten voltrekken. Haar moeder, priesteres bij het religieuze ‘Huis van Ontwikkeling’, leidt de ceremonie. Kazuko grijpt haar verblijf aan om erachter te komen hoe het staat met de positie van vrouwen in Japan. Tijdens de bijeenkomsten van het Huis van Ontwikkeling, waar voornamelijk vrouwen op afkomen, wordt zonder enige gêne en met veel humor gesproken over de relatie met mannen en echtgenoten. ‘Japanse mannen zijn als bonsai-bomen. Ze worden klein gehouden om in de samenleving te passen.’ In de interviews met haar moeder en vriendinnen wordt duidelijk dat de Japanse vrouw van vandaag zich niet laat ondersneeuwen.

    Dream Girls

    • Kim Longinotto, Jano Williams
    • 1993

    "Wij zullen nooit zulke mannen ontmoeten, maar het helpt je even om de pijn van het leven te vergeten." Twee fans van de Takarazuka Revue leggen uit waarom zij idolaat zijn van een illusionaire, erotische fantasiewereld. De Takarazuka Revue is al 27 jaar een zeer succesvol Japans theaterproject, waarin de liefde in zijn meest romantische, onschuldige en hartstochtelijke vorm wordt getoond. Opmerkelijk is dat ook de mannenrollen worden gespeeld door vrouwen. Het succes van de revue verklaren sociologen uit het gebrek aan romantiek in de Japanse samenleving, waarin de economische moraal allesoverheersend is. Dream girls gaat in op het harde leven achter de schermen van de revue die slechts enkele vrouwen per jaar aanneemt. Hen wacht een strak gedisciplineerde opleiding waarin zij onder andere zwaar worden vernederd, omdat dat volgens de eigenaren (inderdaad: mannen) goed is voor hun karakterontwikkeling.

    Shinjuku Boys

    • Kim Longinotto, Jano Williams
    • 1995

    In de nachtclub New Marilyn in Tokio zijn alle werknemers vrouwen die hebben gekozen voor een leven als man. Ze kleden en gedragen zich als man, een levenswijze die in Japan niet wordt gewaardeerd. De jongens hebben veel aanbidsters onder het publiek. De meesten hebben regelmatig kortstondige en veelal platonische relaties met meisjes die de club bezoeken, maar deze meisjes kiezen uiteindelijk vaak toch voor een maatschappelijk geaccepteerd huwelijk met een echte man. In deze film staan drie ‘shinjuku boys’ centraal. Gaish is stoer en heeft veel vriendinnen, maar in zijn hart is hij bang eenzaam te worden. Tatsu woont samen met zijn vriendin. Kazuki heeft een relatie met een man die als vrouw door het leven gaat. De drie vertellen openhartig over hun leven, relaties en angsten.

    Divorce Iranian Style

    • Kim Longinotto, Ziba Mir-Hosseini
    • 1998

    Drie Iraanse vrouwen ondervinden veel tegenstand wanneer zij van hun man willen scheiden.

    Gaea Girls

    • Kim Longinotto, Jano Williams
    • 2000

    Portret van een keihard opleidingskamp voor Japanse professionele vrouwelijke worstelaars.

    Runaway

    • Kim Longinotto, Ziba Mir-Hosseini
    • 2001

    De regisseuses Kim Longinotto en Ziba Mir-Hosseini, die al eerder samenwerkten voor de gedenkwaardige documentaire DIVORCE IRANIAN STYLE, zijn terug in Teheran. Deze keer bezoeken ze een opvangcentrum voor meisjes die van huis zijn weggelopen. Door de hoofdrolspeelsters te behandelen met veel respect en begrip, weten de filmmaaksters door te dringen tot hun problematische levens. De filmploeg is er kennelijk in geslaagd het volle vertrouwen van de meisjes te winnen, want we zien ze loskomen zonder zich te storen aan de camera. Hoewel de maatschappij en hun familie hen geleerd heeft altijd te gehoorzamen en nooit brutaal te zijn, hebben deze meisjes de moed gevonden om op te komen voor hun vrijheid. Door weg te lopen van huis willen ze hun leven een nieuwe wending geven. Maar wat zijn hun kansen? Als officieel instituut in de Iraanse samenleving is het opvangcentrum gedwongen zich aan de wet te houden. Desondanks vindt de charismatische en kordate mevrouw Shirazi, die het centrum leidt, altijd wel een manier om de relatie tussen de ouders en de weglopers opnieuw te bespreken. Zonder voyeuristisch te worden volgen de filmmakers enkele gevallen, van het moment dat de meisjes binnenkomen in het centrum totdat ze terugkeren naar huis. Het tussenliggende verhaal gaat over de pijn, vernedering en woede van Iraanse meisjes die tegengewerkt worden door hun dierbaren.

    The Day I Will Never Forget

    • Kim Longinotto
    • 2002

    Confronterende en verhelderende documentaire waarin Keniase vrouwen openhartig discussiëren over vrouwenbesnijdenis.

    Sisters in Law

    • Kim Longinotto, Florence Ayisi
    • 2005

    Slachtoffers van huiselijk geweld in Kameroen komen voor zichzelf op in hoopgevende, soms bijna komische confrontaties tussen argeloze daders en moderne no-nonsense rechtspraak.

    Hold Me Tight, Let Me Go

    • Kim Longinotto
    • 2007

    Indringende registratie van het dagelijkse leven op de Mulberry Bush School, waar disfunctionele kinderen met veel liefde en geduld weer de maatschappij in worden geholpen.

    Rough Aunties

    • Kim Longinotto
    • 2008

    Aangrijpende registratie van de activiteiten van een Zuid-Afrikaanse groep vrouwen die jonge slachtoffers van seksueel misbruik hulp bieden en de plegers laten vervolgen.

    Pink Saris

    • Kim Longinotto
    • 2010

    Al twintig jaar strijdt de goedgebekte Indiase Sampat op onverschrokken en onvermoeibare wijze voor vrouwenrechten in India.

    Love Is All: 100 Years of Love & Courtship

    • Kim Longinotto
    • 2014

    Een collage van liefde: van de allereerste filmkus tot aan het homohuwelijk. Voor wie verliefd is of het wil worden.