Sporen van Danniel Danniel

    • set 5 films

    Danniel Danniel overleed afgelopen 4 mei. De in 1950 in Israël geboren editor, regisseur en scenarist leeft voort in zijn films en in de herinneringen van de mensen met wie hij werkte.  In deze set vijf films van Danniel als maker, editor en inspirator.

    “Ik denk dat we beginnen te verdwijnen, wanneer mensen ons beginnen te vergeten”, zegt Danniel Danniel in Sporen, de documentaire uit 2014 die hij samen met Diego Gutiérrez maakte. Het lijkt erop dat Danniel voorlopig niet zal verdwijnen; daarvoor had zijn werk te veel impact op degenen die het zagen en was hij van te grote betekenis voor degenen die gebruikmaakten van zijn talent, integriteit en vakmanschap.

    Danniel (co)regisseerde vanaf de jaren tachtig een gestage hoeveelheid films waaronder de  bekroonde korte film Ei (1988), de op festivals bejubelde speelfilm Winter ‘89  (1998) en de eveneens gelauwerde lange documentaire Arna’s Children (2004).

    Als editor stond hij bekend om zijn eigenzinnigheid en scherpe inzicht. Voor Heddy Honigmann monteerde hij verschillende films, zoals Forever (2006). Ze noemde hem de beste editor van Nederland (samen met Menno Boerema) en verwoordde zijn kwaliteiten  in haar in memoriam aldus: “Hij heeft de films van velen ‘gered’ (zoals men in de filmwereld weet) en vele sterker gemaakt met zijn unieke gevoel voor structuur en de schoonheid en psychologie van personages.”

    Behalve voor Honigmann monteerde Danniel films voor Thom Hoffman (De Domeinen Ditvoorst, 1992), Eugenie Jansen (Tussenland, 2002) en Diego Gutiérrez (Parts of a Family, 2012) met wie hij vervolgens meerdere films maakte.

    Voor IDFA was Danniel niet alleen belangrijk als regisseur en editor van op het festival vertoonde films als  Arna’s Children, Soldier on the Roof (Esther Hertog, 2012 – winnaar van IDFA Award for Best First Appearance en IDFA Award for best Dutch Documentary) en Daan’s Inheritance (Joris Postema, 2016).

    Hij was ook meerdere jaren betrokken bij de IDFAcademy Summer School, waar hij talentvolle filmmakers begeleidde en inspireerde. Daar kwamen succesvolle producties uit voort, waaronder de op IDFA vertoonde documentaires Red Wedding van Guillaume Son (winnaar van de IDFA Award for Best Mid-Length Documentary 2012), en I Afrikaner (2013) van Annalet Steenkamp.

    Maandag 22 mei vertoont EYE ter nagedachtenis Danniel Danniels film Winter ’89. 

    Op de foto: Danniel Danniel aan het werk tijdens de IDFAcademy Summer School.          Foto Nadine Maas

    Films in deze set

    Arna's Children

    • Juliano Mer Khamis, Danniel Danniel
    • 2003

    Juliano, de zoon van Arna, die een kindertheater opzette in Jenin, gaat terug om te zien hoe het de kinderen is vergaan.

    Daan's Inheritance

    • Joris Postema
    • 2016

    Om grip op zijn leven te krijgen gaat de met depressies worstelende Daan de confrontatie aan met zijn vader, de in 1990 overleden fotograaf Ed van der Elsken.

    Soldier on the Roof

    • Esther Hertog
    • 2012

    Inkijkje in het dagelijks leven in de Joodse enclave in Hebron, waar 800 kolonisten wonen tussen hun 120 duizend Palestijnse buren.

    I, Afrikaner

    • Annalet Steenkamp
    • 2013

    Intiem portret van de blanke boerenfamilie van documentairemaker Annalet Steenkamp, die zichzelf in het gewelddadige Zuid-Afrika van na de Apartheid opnieuw moet definiren.

    Red Wedding

    • Lida Chan, Guillaume Suon
    • 2012

    Na dertig jaar stilzwijgen stapt Sochan Pen naar het Rode Khmer-tribunaal met het relaas van haar gedwongen huwelijk met een wrede soldaat.