Filmmakers D.A. Pennebaker & Chris Hegedus

    • set 19 items

    D.A. Pennebaker (Evanston, Illinois, 1925) wordt algemeen beschouwd als een van de grondleggers van de cinéma vérité. Hij werkt sinds 1976 samen met Chris Hegedus (1952), met wie hij in 1982 trouwde.

    De twee zijn onder meer vermaard om de muziekfilms die ze maakten. Zo volgde Pennebaker in de klassieker Dont Look Back (1967) Bob Dylan tijdens een geruchtmakende tournee in Engeland. Samen maakten Pennebaker & Hegedus muziekfilms als Searching for Jimi Hendrix, Depeche Mode 101 en Down From The Mountain, en videoclips voor o.a. Soul Asylum en John Hiatt. The War Room (1993), een blik achter de schermen bij de verkiezingscampagne van Bill Clinton, werd genomineerd voor een Oscar. Het duo stelde in 1997 een Top 10 samen voor IDFA, waarbij ook een retrospectief van Pennebaker werd vertoond. Het bedrijf Pennebaker Hegedus Films wordt geleid door Pennebakers zoon Frazer.

    Items in deze selectie

    Daybreak Express

    • Pennebaker Hegedus Films
    • 1953

    Het oeuvre van Pennebaker lijkt misschien nog wel het meest op een lange road movie. Met een bijzonder talent om op het juiste moment op de juiste plaats te zijn, legde hij bijna alle mijlpalen van de rock ‘n’ roll-geschiedenis vast. Zijn wild bewegende camera werd een typerend stijlkenmerk en zette tevens de toon voor alle rockumentaries die na hem zouden volgen. Hiermee vergeleken is zijn debuutfilm heel netjes te noemen. In DAYBREAK EXPRESS raast de ochtendmetro richting New York, gezet op de muziek van Duke Ellington. Door de combinatie van de jazzritmes en beelden van zonovergoten wolkenkrabbers mag de film worden begrepen als een voorloper van de videoclip.

    Primary

    • Pennebaker Hegedus Films
    • 1960

    De senatoren John F. Kennedy en Hubert Humphrey bonden in de voorverkiezingen van 1960 de strijd aan om de democratische kandidatuur voor het presidentschap. In PRIMARY komt naar voren hoe de kandidaten in volle hevigheid op elkaar botsten. Vooroordelen, zwartmakerijen, Humphrey die de boerenbevolkingwaarschuwde tegen ‘die man uit het oosten’. In ieder geval kwam door deze strategie het verschil in persoonlijkheden duidelijk aan het licht. Robert L. Drew van Drew Associations Films had de leiding over deze documentaire. Hij vertelde de kandidaten dat de filmmakers dag en nacht moesten werken onder het motto ‘trust us or it cannot be done.’ Drew vormde drie teams om al het politieke tumult gelijktijdig te kunnen volgen. De technische D.A. Pennebaker, die ooit een elektronicabedrijf leidde, had een eenvoudig verplaatsbare set ontworpen om ter plekke te kunnen monteren.

    Lambert & Co

    • Pennebaker Hegedus Films
    • 1964

    Wat de films van Pennebaker hun energie geeft, is het onderliggende verlangen om de dingen aan het dansen te krijgen: hij wil films maken die een eigen stuwkracht bezitten. Deze innerlijke, nonverbale vaart moet de mensen pakken, niet hetgeen er gezegd wordt. Zodra de beelden van uitleg dienen te worden voorzien, verliezen ze naar de mening van de regisseur hun kracht. De combinatie van muziek, architectuur en landschap vormen volgens Pennebaker de kern van een muziekfilm. Deze uitgangspunten past hij ook toe in de documentaire LAMBERT & CO.. In 1964 was Dave Lambert de oudste nog levende bebopzanger, met zijn grote baard en teensandalen nogal een buitenbeentje. Een portret.

    You're Nobody Till Somebody Loves You

    • Pennebaker Hegedus Films
    • 1966

    Nadat Timothy Leary Harvard had verlaten, betrok de apostel van de sub-cultuur met een aantal van zijn vrienden een landgoed in Millbrook om een commune te stichten. Hier trouwde Leary in 1964 met fotomodel Nanette van Schlebrugge. Het Miles Davis Quartet speelde op hun bruiloft, weliswaar zonder Miles, en Jazz legende Charles Mingus hield een toespraak over echtelijke trouw. Andere aanwezigen waren Peggy Hitchcock, haar broers Billy en Tommy, bevriende schrijvers en leden van Europese koningshuizen. De Porto Ricaanse showbiz haarstylist Monte Rock 111, die Nanette‘s haar kapte, haalde de gebroeders Maysles naar Millbrook om de bruiloft op te nemen. Deze film, waarvoor Pennebaker het camerawerk deed, werd zelfs enige tijd vertoond in het filmhuis circuit. Op de vraag hoe Leary het liefst herinnerd zou worden, antwoordde hij veel later ‘in het Guiness book of records, als beste echtgenoot van het heelal‘.

    Shake

    • Pennebaker Hegedus Films
    • 1967

    In de zomer van 1967 verzamelden zich zo‘n 50.000 muziekliefhebbers voor een lang weekeinde in Noord-Californië. Otis Redding karakteriseerde deze verzameling ‘bloemenkinderen’ op het Monterey Pop Festival als ‘the love crowd’. Zijn wervelende show op zaterdagavond, begeleid door ‘Booker T & The MG‘s’ en ‘The MarKeys’, maakte diepe indruk. D.A. Pennebaker, tevens verantwoordelijk voor de klassieke rockdocumentaires DON‘T LOOK BACK, MONTEREY POP en ZIGGY STARDUST AND THE SPIDERS FROM MARS, weet met SHAKE de essentie van Otis’ optreden op Monterey te vangen. Te zien en te horen zijn de r&b-klassiekers ‘Shake’, ‘Try a little tenderness’, ‘Respect’, ‘Satisfaction’ en ‘I‘ve been loving you too long’. Zes maanden na Monterey zou Otis Redding bij een vliegtuigongeluk om het leven komen.

    Monterey Pop

    • Pennebaker Hegedus Films
    • 1968

    In 1965 bracht Bob Dylan een bezoek aan Engeland en het was Pennebaker die het met zijn ‘hand held‘-camera allemaal vastlegde. Maar toen don‘t look back in 1967 uitkwam, was Pennebaker alweer volop bezig in Californië waar hij met zijn camera het inmiddels beroemde Monterey Pop Festival, ‘the first and greatest rock festival in the history of music‘, vastlegde. In de zomer van 1967 waren 50.000 mensen naar Noord-Californië afgereisd om zich niet alleen een lang weekeinde over te geven aan ‘love & peace‘, maar vooral aan hun grote muzikale helden: The Who, Jefferson Airplane, The Mama‘s & the Papa‘s, Janis Joplin, Jimi Hendrix, The Animals, Ravi Shankar, Simon & Garfunkel en niet te vergeten Otis Redding wiens legendarische show voor Pennebaker zelfs aanleiding was om naast monterey pop ook shake, een aparte, twintig minuten durende film van Otis Reddings wervelende optreden, te maken. Verslag van ‘s werelds eerste grote popfestival met ‘sixties‘-helden als Jimi Hendrix en Otis Redding.

    Jimi Plays Monterey

    • Pennebaker Hegedus Films
    • 1986

    Toen Jimi Hendrix in 1967 optrad op het Montery popfestival in Californië waren de meeste bezoekers niet voorbereid op wat er komen zou. Zijn bijnaam ‘the wild man of rock’ was nog niet in volle omvang doorgedrongen. Tussen dat memorabele optreden en zijn vroege dood in 1970 groeide hij uit tot een legende, die sindsdien als een de grootste gitaristen aller tijden geldt. De film bevat nooit eerder vertoonde opnames over de gebeurtenissen die vooraf gingen aan het optreden op het Montery popfestival en volgt de nog jonge Hendrix tijdens zijn verblijf in Engeland waar hij een band formeert. Pennebaker legde ook beslag op enkele oude tapes uit de nalatenschap van Hendrix. Deze speelt een aantal van zijn meest succesvolle songs en een paar covers, waaronder Hendrix‘ nu wereldberoemde versie van ‘Wild thing’ en zijn versie van Dylans ‘Like a rolling stone’.

    Searching for Jimi

    • D.A. Pennebaker, Chris Hegedus
    • 1998

    Muzikanten als Los Lobos, Laurie Anderson en Taylor Dane spelen nummers van Jimi Hendrix.

    Company - Original Cast Album

    • Pennebaker Hegedus Films
    • 1970

    De muziek van de Broadway-musical Company wordt beschouwd als het beste werk van componist Steve Sondheim (West Side Story, A Funny Thing Happened on theWay to the Forum en Gypsy). De vijftien uur - onafgebroken - durende plaatopname van de musical werd door D.A. Pennebaker verwerkt tot een krap uur film. Company was een van de grote successen van het New York Film Festival in 1970, waar de film zijn première beleefde, maar is sindsdien nog zelden vertoond. In de beste traditie van de cinema verit, schetst de film een beeld van de opnamesessies, de sfeer onder de muzikanten en de cast, de uitputting en een bezoekje aan de kroeg tijdens een van de schaarse pauzes.

    Town Bloody Hall

    • Pennebaker Hegedus Films
    • 1972

    Norman Mailer, schrijver van The prisoner of sex, was op 30 april 1971 in de New York Town Hall voorzitter van een publiek debat tussen afgevaardigden van de vrouwenbeweging. Ook aanwezig waren D.A. Pennebaker en Chris Hegedus en zij legden het inmiddels roemruchte debat in vertrouwde direct cinema-stijl vast. Achter de tafel treffen we Germaine Greer, Jill Johnston, Diana Trilling en Jacqeline Ceballos. Terwijl het publiek, onder wie kopstukken als Susan Sontag, Elizabeth Hardwicke en Betty Friedan, zich opvallend gedeisd houdt, ontstaat op het podium een zeer levendige en uiterst verhitte discussie waarbij Mailer, ‘de mannelijke chauvinist par excellence’, bijvoorbeeld de vraag toegeworpen krijgt in welke kleur inkt hij zijn ballen drenkt. Maar ook tussen de panelleden onderling worden harde noten gekraakt. Zo krijgt Germaine Greer, schrijfster van The female eunuch, het onverwacht aan de stok met Diane Trilling. Op dat moment heeft de lesbische dichteres Jill Johnston het theater reeds licht verontwaardigd verlaten.

    Moon over Broadway

    • Pennebaker Hegedus Films
    • 1997

    In MOON OVER BROADWAY portretteren D.A. Pennebaker en Chris Hegedus televisiester en ‘Queen of Comedy’ Carol Burnett en Broadway-veteraan Philip Bosco, de hoofdrolspelers van de nieuwe Broadway-show Moon over Buffalo. Burnett twijfelt of haar terugkeer naar het theater wel zo‘n gelukkige keuze is, schrijver Ken Ludwig vraagt zich zo ongeveer hetzelfde af, het ‘tableau de la troupe’ ziet met lede ogen de vele scriptwijzigingen aan en regisseur Tom Moore doet zijn werk met ijzeren discipline zonder al te veel ruimte te laten voor input van de acteurs. Een en ander levert een humoristische blik op achter de schermen van Amerika‘s theaterfabriek. D.A. Pennebaker (1925) is een van de grondleggers van de direct cinema, de belangrijkste documentaireschool in de Verenigde Staten. Sinds de jaren zeventig werkt hij samen met zijn echtgenote Chris Hegedus.

    Only the Strong Survive

    • Chris Hegedus, D.A. Pennebaker
    • 2002

    Filmmakers Chris Hegedus en D.A. Pennebaker gaan op zoek naar vergeten artiesten van de legendarische Motown- en Staxlabels.

    Startup.com

    • Chris Hegedus, Jehane Noujaim
    • 2001

    De avonturen van schoolvrienden Kaleil and Tom met hun gezamenlijke opgestarte bedrijf govWorks.com tijdens de eerste dotcom-manie.

    The War Room

    • Chris Hegedus, D.A. Pennebaker
    • 1993

    Blik achter de schermen van de eerste presidentscampagne van Bill Clinton.

    The Return of the War Room

    • Chris Hegedus, D.A. Pennebaker
    • 2008

    Vervolg en een reflectie op The War Room die D.A. Pennebaker en Chris Hegedus maakten over de verkiezingscampagne van Bill Clinton in 1992.

    Down from the Mountain

    • Nick Doob, Chris Hegedus, D.A. Pennebaker
    • 2000

    De op Homerus' verhaal over Odysseus gebaseerde film O BROTHER, WHERE ART THOU? van Joel en Ethan Coen (2000) speelt zich af in het zuiden van de Verenigde Staten, in Mississippi. De muziek en de talrijke liedjes die in de film ten gehore worden gebracht, komen oorspronkelijk daarvandaan. Veel veteranen maar ook nieuwkomers in de op de traditionele Amerikaanse muziek gebaseerde country en bluegrass, werkten aan de film mee en de soundtrack werd een groot commercieel succes. Documentairemakers Pennebaker, Hegedus en Doob maakten een filmisch verslag van een concert en de voorbereidingen daarvan in mei 2000 in Nashville, waar al deze grootheden (onder wie Emmylou Harris, John Hartford, Ralph Stanley en Alison Krauss) nog eens bij elkaar kwamen. Het is het verslag van een muzikaal feest, waar de passie voor deze puur Amerikaanse muziek in stijl gevierd wordt.

    Elaine Stritch at Liberty

    • Nick Doob, Chris Hegedus, D.A. Pennebaker, Andy Picheta
    • 2004

    Virtuoze registratie van de voorbereidingen op en uitvoering de van laatste Broadway-show van de zevenenzeventigjarige theaterdiva Elaine Stritch.

    Kings of Pastry

    • D.A. Pennebaker, Chris Hegedus
    • 2009

    De beste patissiers van Frankrijk strijden jaarlijks met uitzinnige suikersculpturen om de 'Collar', een prijs die uiterst zwaar bevochten wordt.

    Depeche Mode: 101

    • David Dawkins, Chris Hegedus, D.A. Pennebaker
    • 1989

    De Amerikaanse tournee van Depeche Mode op de voet gevolgd, afgewisseld met beelden van fans op weg naar het 101e concert in de Rose Bowl.