Farther Than the Eye Can See
In this story about displacement told in reverse chronological order, a woman shares her personal experiences within the history of the Palestinian exodus from Jerusalem—starting with the arrival and ending with the departure. This experimental short film intersperses the story with images of an anonymous and vaguely futuristic urban landscape—it is actually in the United Arab Emirates, but it could be anywhere.
Born stateless, Palestinian artist and filmmaker Basma al-Sharif examines the legacy of colonialism and the consequences of forced migration in her multilayered work. Farther Than the Eye Can See focuses primarily on the latter. The viewer is engendered with a sense of displacement though the film’s multiple leaps in time and space, as if both phenomena are simultaneously disappearing and then reappearing. Intense flashing imagery of the city set to modern violin music accompany spoken words about forced relocation.