A Certain Liberation
Gurudasi Mondol gave herself up to madness in 1971, during the Liberation War of Bangladesh, as she watched her entire family being killed by the Razakars, the collaborators of the occupying forces. Imprisoned and raped by the commander of the Razakars, she was freed months later by a unit of the Bangladesh Liberation army. Thirty years later, she continues to roam the streets of Kopilmoni, in small-town Bangladesh, in search of all she has lost; snatching at will from strangers and breaking into spaces normally reserved for men. She is unafraid and scornful of authorities. In her madness, she has found a strategy for survival. In Kopilmoni, Gurudasi has attained near legendary status. Through her indomitable presence, she has kept the spirit of the Liberation War alive.