The Land
In The Land, Ivars Seleckis’s measured, observational images capture the cycle of the seasons in a rural community in Latvia. Fifty years ago Seleckis shot another film in the same region: The Corn-Bins (1973), which documented a major shift in the country’s agriculture. The upscaling of farming had already been started under Stalin—because groups were easier to control than individuals—and these huge farming concerns ushered in the collapse of traditional agriculture.
In the meantime, increasing numbers of people have returned to the countryside. Seleckis focuses on five families to represent the diversity of human life in modern rural Latvia, accompanying these scenes with his own voice-over, filled with reflections about the essence of documentary making.