Tongues Untied
"Faggots aren't allowed to look at my ass while I'm on stage," Eddy Murphy jokes, and his audience falls over in laughter. But not director Marlon Riggs. This "joke" by the popular black comedian is one of the attitudes Riggs indicts in his documentary \i Tongues Untied\i0 , in which the director asks why no one is standing up for Afro-American homosexuals - not even themselves. Their pain, frustration and anger are given a face in this film, which uses rap, poetry, personal stories, close-ups of cursing mouths, music, slow-motion images that seem to come from a parallel world, and a lesson in "diva" finger-clicking. The beating heart of the film is a banging drum: or a ticking time bomb. \i Tongues Untied\i0 is a powerful statement overflowing with fury and humor, calling on the "brothers" to break the silence and bring about a loving revolution. It also includes a sex scene, hot gay poetry ("Let the beans burn all night long"), catchy footage of young men striking a pose, and tips on how to button the lips of bullies: "Yes, I'm a sissy. Why do you care?" There's also a lead role for American poet and gay rights activist Essex Hemphill, who died of AIDS.