Nowhere Near
At some point in this meandering essay film, director Miko Revereza observes that the Filipino language has many loanwords derived from Spanish and American colonists. But if the words are on loan, he wonders, who is earning the interest? It is a typical aside in this poetic evocation of Revereza’s experiences as a Filipino immigrant in the US, who then became an American immigrant in the Philippines.
Ever since 2014, Revereza has been making intimate experimental films documenting his life without a residence permit in the US, where he has lived illegally with his parents since childhood. Now they are preparing to return to the Philippines, where, according to his grandmother, the family owns a large parcel of land. But when they look for it on Google Maps, she is unable to identify it in the now built-up old village. A dreamlike portrait of a quest to find a place to put down roots.