Adio kerida
ADIO KERIDA is a cheerful and somewhat ironic story about an American seeking his roots in post-war Bosnia, at the time when everybody from Bosnia & Herzegovina is trying to leave for America. Through the search of a young Jewish-American of Polish origin who is looking for his great-uncle, the audience becomes acquainted with practically the entire world of Sarajevo-based Sephardic Jews. Combining realistic scenes with surrealistic ones, in which the young American imagines the world that is no more, the director poetically tells the story of a man who became a legend. The great-uncle, it is said, knew Kabala, practised magic and healing, photographed fairies and could even stop the rain. Was he a real person or just the director’s hope that the impossible can also exist in Bosnia today?