The Mother of All Lies
We discover that El Moudir’s fragile-looking but still-savvy grandma played an important and none too savory role during this oppressive period when liquidations, arrests, and torture were commonplace. The filmmaker’s questions, combined with the intimate but artificial setting of the scale model neighborhood, impel the interviewees to relive these events. This leads to painful recollections, new insights, and sometimes catharsis.
A forgotten history comes to life in the minutely detailed re-creation of the old houses and streets, complete with furniture, lighting and local characters.