Lateral
In 3D film, the illusion of depth is created by using two cameras. When we view the resulting two layers, our brain resolves the two shots into a single image. Charlie Shackleton experiments with a way of achieving the same effect, but using just one camera—by duplicating the shot and layering it over the first with a very slight delay.
While scenes shot with a static camera shown with this method look slightly blurred, tracking shots—for which the camera moves from one side to the other—suddenly gain depth: one eye sees everything a fraction of a second later than the other, creating a stereoscopic effect. And the faster the camera moves, the stronger the illusion of depth.
In his VR lecture Lateral, Shackleton draws on feature films by Chantal Akerman, Andrej Tarkovski and others to examine the physical reality of seeing, and reveal a hidden layer in the medium. Physics has rarely been so thrilling.