Not in My Backyard
Under a bridge in Miami, a clandestine community has formed of convicted child abusers who have served their sentences. Nowhere in the city are they welcome. Their ankle bracelets signal when they get too near places where children play, so they are permanently traceable. Their names, along with photos and criminal offenses, are available online for everyone to see. When they eventually get evicted from the bridge, they will have to seek refuge elsewhere. We follow two of them as they attempt to build socially acceptable lives for themselves. A white musician who was found guilty of having sex with an underage girl is temporarily placed in a poor neighborhood, but his criminal record means there's no chance of finding a job. A Latino who abused his niece while on drugs cannot even find a roof over his head. And so we are witness to one of the greatest taboos in our society, the rehabilitation of pedophiles, from the perspective of these two men. Bittner's camera follows both of them without commentary through hostile territory. Bittner is unbending in his determination to put his protagonists through the ringer for their alleged crimes, but there are scenes in which they are interviewed in both confrontational and sensitive ways. And what is their version of what happened?