Tie Xi Qu: West of the Tracks
In the heyday of communism, the Tie Xi district in northeastern China was a shining example for the rest of the country. This huge government-controlled factory site provided work for more than a million people and provided shelter for many families dreaming of economic progress. Nowadays, these industrial areas with vacant hangars and weather-beaten work platforms are just a shadow of their former glory.
This nine-hour masterpiece by Chinese filmmaker Wang Bing explores the inescapable decay of China’s biggest and oldest industrial area. In three sections entitled “Rust,” “Remnants” and “Rails,” Wang shows a Chinese society in transition, and the impact of a transformed economy on the hopes and dreams of the workers.