A Camel
Director Ibrahim Shaddad graduated in 1964 from the film academy in Potsdam, Germany. Artistic freedom in his homeland of Sudan was limited by the dictatorship, which meant film culture was almost non-existent. He became one of the founders of the Sudanese Film Group, which used activism and humor to inject new life into cinema in his country.
As viewer, you can choose to draw a parallel between the emotional life of the captive camel, dreaming of freedom, and that of the filmmakers who are trapped by censorship. Shaddad’s interplay of light and sound makes the suffering of this majestic animal all the more palpable, while also allowing for moments of humor.