Because We Are Visual
Women show off their pregnant bellies for the webcam, a screaming mother chases her IM-obsessed daughter away from the computer, and a boy secretly films himself on the toilet, for his parents think TV and YouTube are "the devil's work." And that's all "because we are visual." This found-footage documentary consists entirely of the diary videos that people are posting online by the tons. By refraining from commentary around the webcams, vlogs (video blogs) and the most personal YouTube films imaginable, the filmmakers reveal that even in the virtual age, it's still all about love, attention and human contact. A young lesbian misses her girlfriend, who is living far away. Another sad girl gets drunk on schnapps because she is spending Mother's Day without her own mom once again. For these loyal webcam users, the Internet is a loved one, and the thought that someone might be watching them and listening to them is all they need to get by. It works as a kind of medicine for their loneliness.