In the glassworks of Leerdam glass objects are made in two ways: manually and mechanically. The glassblowers work according to traditional methods. Driven by fantasy and craftsmanship, they skillfully shape their fine articles. In mechanical glass manufacturing machines turn out series of glass products at a high speed. During the latter process every deflexion is fatal. In order to correct the mistake a human hand is yet again required. This is clear when there is a malfunction in the bottle machine.
Glas is true film poem. With a poet's eye Haanstra captures the movements involved in blowing glass by hand and by machine.