A Valparaiso
Before the Panama Canal was dug in 1911, Valparaiso was one of the main seaports on the passage around Cape Horn. Over the centuries, the city fell into the hands of different conquerors, and natural violence repeatedly destroyed it for the greater part. In cooperation with the university of Santiago de Chile, Joris Ivens made a semi-documentary about the daily life in Valparaiso, where the contrasts between poor and rich immediately strike the eye. Ivens chose realistic, but also poetical images. The abrupt shift from black-and-white to colour in the film marks the transition from the initial pessimistic part to the later, more hopeful images.