The Guest
In 2021, the border area between Poland and Belarus became a forbidden zone, three kilometers wide, where refugees found themselves brutally trapped. They had become the stakes in a political game: Belarus supposedly guaranteed free passage to the EU, but in Poland the refugees met with pushbacks, forcing them back across the border. Once in Belarus again, they were driven back towards Poland—a horrific stalemate in an inhospitable landscape of treacherous marshes.
Maciek lives with his family on the Polish side of the border. He has taken in an exhausted Syrian refugee, the 27-year-old Alhyder. After he has regained his strength, Alhyder faces the big question: what now? Where can he go without putting either himself or Maciek in danger?