The last film by Joris Ivens and Marceline Loridan is a playful work that balances between fiction and documentary. At the beginning of the film Ivens himself elucidates the story as follows: "At the end of the nineteenth century the Old Man, the protagonist of this story, was born in a country where people went to extremes to tame the sea and control the wind. With his camera in his hand he filmed the stormy history of his time. When he is ninety this survivor of recorded world wars leaves for China. He has conceived the insane plan to film the invisible wind". It developed into an allegorical fairytale with numerous characters from Chinese mythology. UNE HISTOIRE DE VENT also contains references to Ivens's own films and quotations from LE VOYAGE DANS LA LUNE by filmpioneer George Méliès.