Once Upon a Time in Venezuela
Congo Mirador, on the edge of Lake Maracaibo in Venezuela, was once a reasonably prosperous fishing village. The houses floated on the lake, beneath which lies one of the largest oil fields in Latin America. But in recent years, the village has been in steady decline. Sedimentation is making the lake shallower and residents have to work hard to keep their houses afloat.
Central to the film are two prominent villagers fighting to preserve their community. Mrs. Tamara is an influential businesswoman and passionate supporter of President Hugo Chávez, who died in 2013, and his successor Nicolás Maduro. With national elections in sight, she has no qualms about buying votes, much to the disgust of her rival Natalie, the village teacher, who supports the opposition.
Anabel Rodríguez Ríos follows the events with compassion and an eye for beauty. She portrays a community which is undeniably disintegrating, despite the resilience of its people, reflecting a country in deep political and economic crisis.