100 Clocks
Until recently, the 24-year-old Finnish filmmaker Hanna Miettinen had never distrusted the heroic war stories of her deceased grandfather. Now she knows that during World War II he voluntarily applied for the SS corps, she starts an investigation. The family has always anxiously hushed up his war record, and in school her brother is still taught that Finland had no connections whatsoever with the Nazis. With this documentary, Miettinen wants to end the lies by divulging the unpolished version of her family‘s past. But her visits to her grandmother and her grandfather‘s former war comrades only add to the confusion. The generation gap is unbridgeable, the past a taboo. Everybody has his or her own interpretation of the events, which have always loomed as a shadow over the family.