Sidik and the Panther
The Persian leopard lives in the rugged mountain landscape of Kurdish northern Iraq. At least, Sidik is convinced it does. Equipped with binoculars and a walking stick, he roams the hills hunting for evidence of this feline species. He has been searching for 25 years in vain. If he were to spot a leopard here, the entire area would be classified as a protected nature reserve. He hopes that this would also put an end to the bombing and murders that plague the region.
In voice-over, Sidik talks about the hostile invasions of his home and how he had to flee his village as a child. Along the way he meets poachers, hunters and hikers with whom he shares memories. A conversation with a younger man who would like to leave for Europe reveals an interesting difference of opinion, showing that not everyone is as attached to his roots as Sidik is.