Carolina's World
Carolina, the titular heroine, gets a fit of giggles at the start of the film – to the mild disapproval of her mother. It was because of the silence, explains Caro, one of those silences that sometimes fall in conversations when she has to come up with an answer to a question. Caro is 20 and she has Down syndrome. She met documentary director Mariana Viñoles five years ago, and now here they are making a film together at Caro’s mother’s kitchen table. The method is utterly transparent: the camera points constantly at Caro, exploring her face, her arms and her hands – as if, together, they formed a landscape. Viñoles asks questions and Caro responds. In addition to discussing her life, being in love and Pablo’s wonderfully long kisses, she talks about what it’s like to be making a film. All the time, life goes on as usual around them: a baby is slid into the frame; Caro gets a kiss from her mother; conversations carry on in the background. Caro visibly grows in stature before the eye of the camera – and actually becomes a little older and wiser. As the friendship deepens between the filmmaker and her subject, Viñoles explains that her contact with Caro also touches her deeply for another reason.