Heartbound
Sommai is a Danish Thai who has been living with her husband Niels in northern Denmark for the last 25 years. She uses her experience and knowledge of Danish society to help other Thai women find a Danish husband and build a life there. It's thanks to Sommai’s intensive contacts with her many cousins, sisters and girlfriends in both Thailand and Denmark that co-directors Janus Metz (Armadillo) and his wife, anthropologist Sine Plambech, are able to spend a decade tracking the lives of these women. While some have lived in Denmark for many years and now have children, others are on the brink of deciding whether to go to Europe or stay in Thailand after all.
The fact that they've all stayed in touch with each other allows us to get a very nuanced impression of these women and the dreams they have in different phases of their lives. Their decisions will have far-reaching consequences. Will they make the daring leap to Europe or opt to remain in Thailand? Heartbound has a great deal to say about immigration, intercultural marriage and the difference between rich and poor, but also about homesickness, family ties, expectations and disappointments.