The Lonely Battle of Thomas Reid
For years, the Irish farmer Thomas Reid has been locked in a grueling battle with his neighbor, U.S. microchip manufacturer Intel. The multinational wants to expand and has its eye on Reid’s land. Eager to boost employment in the region, the Irish authorities are doing their utmost to force Reid into a sale. But the farmer has no intention of leaving his 300-year-old ancestral home, where he lives alone, surrounded by cows and chickens. The desaturated color, the soundtrack with snippets of radio shows, and the unorthodox reimaginings of courtroom scenes produce an intriguing and slightly alienating effect. Director Feargal Ward follows the calm rhythm of farm life, which seems to stem from a different age. Traffic roars by beyond the stone walls that mark the boundaries of Reid’s land, but he travels everywhere on foot or on his old bicycle. His house is crammed with hoarded junk and he appears to live in chaos. Nevertheless, this tenacious eccentric proves to be a formidable opponent of the system.