Freundschaft siegt
Film about the third 'Weltfestspiele der Jugend und Studenten für den Frieden' in East Berlin, 1951. West Germany is represented as a degenerate country which has been occupied by the Americans and is still inclined to fascism. We see the construction of the stadium, the departure and arrival of the delegations, the opening and closing by Enrico Berlinguer, a sports event, the parade of the delegations, a visit to Potsdam, folk dancing, and police violence against youngsters from West Berlin who want to visit East Germany because of the games. The film is interlaced with shots from the Korean War and a parade by NATO-troops in West Germany. Featuring Robert Montgomery, Konrad Adenauer, Wilhelm Pieck, Dwight Eisenhower, Robert Leer and Erich Honecker. The crew comprised no less than 24 cameramen. This project was the first great colour film Ivens co-operated in. Preserved from a nitrate copy of the Bundesarchive. The NFM had a copy which was half discoloured.