Zrodlo
Jaworski is concerned with problems that have directly been taken from life. This is the first film in which he clearly expresses that interest. In ZRODLO he treats the sociological problems that occur within a village community. By means of inventive compositions with sound and image he tells us the story of a poor village and its inhabitants who have a row over the access to a water well. For years they had been forced to get their water from a stream, 2.5 miles outside the village, when one day a water well appears to be located under a fellow villager's newly-sown field. The commotion resulting from this discovery makes the people forget that a camera is registering their faces, words and actions.