And She Didn’t Die
And She Didn’t Die tells the life story of South African writer and resistance fighter Lauretta Ngcobo, as seen through the eyes of her daughter, film director Kethiwe Ngcobo. Lauretta grew up in KwaZulu-Natal, became involved in the struggle against apartheid through her husband AB Ngcobo, leader of the Pan African Congress, and eventually fled to London. In exile, she found the freedom to write—becoming one of the first Black women to gain a literary voice.
Kethiwe Ngcobo continues this theme through the medium of cinema. The result is a portrait not only of Lauretta, but also of the many other women who co-wrote history. A tribute to the power of stories as a form of resistance, healing, and cultural transmission.