Shireen Abu Akleh: The Extrajudicial Killing of a Journalist
In this short documentary, the Forensic Architecture research group reconstructs the death of the Palestinian-American journalist Shireen Abu Akleh. While reporting on an Israeli military raid on a refugee camp in the West Bank in May 2022, she and her colleagues came under fire, allegedly from a military convoy 200 meters away.
Forensic Architecture conducts research based on publicly accessible data. By synchronizing video footage from different points of view, the researchers create an exact timeline of the minutes before and after a bullet struck Abu Akleh’s head. Using a computer model of the environment, they determine the direction of the bullet and the shooter's line of sight. While a female voice explains the research methods used, an increasingly sharp picture emerges of what happened on that day in May.