The Leader, His Driver and the Driver's Wife
From 1973 to 1997 and from 2008 until his death in 2010, Eugene Terre’Blanche was at the helm of the white Afrikaner Resistance Movement (AWB), an extremist organization that does not shy away from violence to achieve its goals. Seen these days as the uncrowned king of unwilling subjects thanks to his award-winning portraits of Margaret Thatcher (Tracking Down Maggie) and Sarah Palin (Sarah Palin - You Betcha!), documentarian Nick Broomfield tried in vain to contact Terre’Blanche back in 1991. But in The Leader, His Driver and the Driver’s Wife, he does manage to get acquainted with Terre’Blanche’s driver JP and his family. JP drives his boss around to the many meetings where Terre’Blanche recites his poetry and delivers speeches full of insults directed at the African National Congress and President De Klerk. JP’s wife Anita works in health care, handing out condoms to blacks to prevent them from procreating. Eventually, Terre’Blanche grants an interview thanks to JP’s mediation, but the hilarious scene that follows does not really contribute to the leader’s image as an intimidating personality.