Orbit Diapason
The stone circles in South Africa that are sometimes referred to as “the birth place of the sun” or “Adam’s Calendar” are full of mysteries. Some regard them sacred sites of ancestral spirituality, while others have suggested a connection with extraterrestrial beings. It isn’t just believers in alternative cosmologies who are looking for aliens—NASA is also systematically searching for evidence of extraterrestrial life. This curiosity is driven partly by a desire to colonize new worlds, because we are rapidly destroying the one we have. The ecological crisis is alarming, and the decline in bee populations is thought by some to herald the apocalypse.
Hallucinatory and immersive, Orbit Diapason draws all these threads together to weave a tale about the world of the present, and the mythologies of the future. Whether the future promises escape routes or solutions for present-day problems, depends on our connection to the womb of the earth—so we’re told. The film raises questions about the human tendency towards imperialism and the desire for interaction with alien life. Reflecting on our attitude towards the universe ultimately brings us closer to an understanding of how we live together on Earth.