Mont Age
The final installment of the trilogy , in which experimental filmmaker and researcher Zoot Derks questions the use of technological timelines in a philosophical and artistic way. What kind of consequences does the use of such programmed timelines have, which place video images in a historical context and in doing so create an instant past, or "pastness"? Derks invites the audience to participate in his performative video installation, which will stretch out through the staircases, hallways and side rooms of the Flemish art center De Brakke Grond, questioning the editing of video images. The filmmaker will use the material he shot for the first two parts of the trilogy, and , as well as new material shot during IDFA. He will discuss his subjects with specially invited guests and random passersby. Central to the discussions will be the concept of "suture," which can mean the same thing as "editing" but can also be translated more literally as "sewing," or more theoretically as "a break in the prevailing discourse." Together with the audience, Derks will walk the tightrope between these various meanings and the dividing line between word and image.