Cassandro, the Exotico!
Cassandro is often referred to as the Liberace of lucha libre (Spanish for “freestyle wrestling”). This tough Mexican show wrestler wears glittering costumes and has more than earned his wrestling stripes in his gender-bending exótico persona. In this intimate 16mm portrait, we follow this likable entertainer and athlete in the twilight of his 26-year career. His body is at last succumbing to the years of broken bones, concussions, and alcohol and drug abuse.
The characteristic color palette of this analog film perfectly complements Cassandro’s life: his spectacular costumes, his home filled with trinkets and the poor neighborhood where he grew up. On just a few occasions the protagonist himself appears in a Skype conversation. These are often his darkest moments, and it’s in these scenes that director Marie Losier becomes most deeply involved. Cassandro needs to reconcile himself with the prospect of his impending retirement. But without the spotlight, who is he?
In music video style, Losier intercuts bespangled leotards with ferocious training sessions, and glamour photos with x-rays of broken limbs, all of which symbolize the extremes of Cassandro’s remarkable life.