Obscuro Barroco
The second full-length film by the Franco-Greek artist Evangelia Kranioti is a spellbinding, hallucinatory film essay that wanders off the beaten narrative track and takes us to Rio de Janeiro, the go-to city for anyone wanting to transform into a new version of themselves—at the exhilarating, gender-bending carnival, or one of the many nightclubs for the queer scene.
This visual homage meanders through the steamy clubs, the vivid carnival parades with their buttock-shaking dancers, and the raging protests, before drifting onwards into the nocturnal streets of Rio, a city of extremes where queer culture is in full bloom.
Our guide and narrator is the famous Brazilian transgender activist Luana Muniz (1961-2017), who is sensual and melancholy as she recites lines of poetry from Clarice Lispector’s experimental monologue Água Viva. Reflections on identity, aging and self-expression all flow into the lights of Rio. Political events that herald a new conservative era seep into the background of this dizzying dream.