Theresienstadt sieht aus wie ein Curort
The genesis of THERESIENSTADT SIEHT AUS WIE EIN CURORT starts at the moment when filmmaker Nadja Seelich‘s father hands her three audio tapes with the words: ‘perhaps you can use them‘. They turn out to be recordings from 1948 of her grandmother Josefa Stibitzová, recounting the three years she spent in concentration camp Theresienstadt in former Czechoslovakia. By using a supporting soundtrack, archive footage and photographs of her grandmother, Seelich proceeded to compile a document that is both tragic and distressing, due to the elder woman‘s detailed recollections. She was already old and ill when she was deported from the Bohemian village of Kölin to Theresienstadt. Nevertheless, her voice is the most vital evidence of the absurdity of the so-called ‘Endlösung‘.