Moabiter sonette
Round midnight on April 22/23, 1945, volleys of gunshots dashed through the ruins of a building in 'Old-Moabit', a street situated in the northwestern part of Berlin. Fourteen men were shot in the neck by an execution squad of the SS. Despite being seriously wounded, Herbert Kosney, a young communist, miraculously survived. He sent his brother, who had been taking care of him, to the place of the execution where thirteen dead bodies were found. They had all been arrested by the Gestapo (the secret service of the Nazis). Among them Albrecht Haushofer, who had been writing eighty poems in solitary confinement. The film wants to revive a chapter of the German anti-National Socialist movement; it depicts the situation in prison through the memories of three former prisoners who survived their captivity and the war: Herbert Kosney and his neighbours in prison Eberhard Betghe, a parson, and Dr. Franz von Hammerstein, representing another opposing group. Quite different in their motivations of resistance, they were united in their abhorrence, hatred and contempt of the Nazi regime. Their memories are enriched by associative quotations from Albrecht Haushofer’s famous 'Sonnets of Moabit'.