Tomorrow
The most striking sight in contemporary Russian art is Voina ("War"), a radical artist collective. The founders are Vor ("Thief") and Koza ("Goat"), and they walk the thin line between art and crime. They paint a gigantic penis on the bridge across from the headquarters of the Federal Security Service and tip police cruisers over by night, as a protest against the force that they would also like to "topple." Under the title "Palace Revolution," they filmed themselves doing this, suggesting that their actions were only intended to recover the ball of their one-year-old son Kasper. Their little toddler is often in tow during their illegal acts, and when they get brutally arrested, he watches it all happen. A product of the squatter movement, Voina once boasted two members in its Moscow chapter who would go on to Pussy Riot fame. Director Andrey Gryazev passes no judgment on Voina's view on life or its political actions, which the state considers to be vandalism and downright incitement. He spends time with two of the collective's most outspoken members, who provide themselves with food by means of shoplifting and engage in some hefty arguments before carrying out their acts of anarchism. These people live in the moment, hoping that tomorrow they will be able to change everything.