Shadow Moves - The Homecoming of Regilio Tuur
Regilio Tuur is taking a bath. A little later, the boxer looks out from the window of his hotel room over the skyline of Rotterdam. Far beneath him, the traffic rushes through the nocturnal darkness. Tuur rolls his muscles and finishes the juice in the pitcher. The ex-WBO junior lightweight champion is back in his native city. It is 19 December 2001, the eve of his homecoming fight. The short, spirited prize-fighter quit his active boxing career in 1996; now, his comeback is near. In the last few years, Tuur has trained in his new home of New York. In America, he got into contact with renowned boxing promoters and won his first professional bout in five years. He also fulfilled every last minute of his 310 hours of community service Tuur was sentenced to for abusing his girlfriend. In the documentary, Tuur speaks frankly about his relationship with his father, about the pain he felt as a child, about his ‘solution’ by joining a boxing club and about the old wounds that were reopened after his divorce. He misses his little daughter. ‘I want to be dependent on nobody and now I was yet again.’ Filmmaker Peter Molle uses interviews to provide insight into the man Tuur and into the boxer’s motivation. In subdued black-and-white, he portrays the wondrous world of the boxing ring.