Cinema Cinema
Maani Petgar‘s CINEMA CINEMA deals with the controversial and popular Iranian director Mohsen Makhmalbaf and the making of SALAAM CINEMA. The filmmaker placed an ad in the paper, with the opening words: ‘Wanted: one hundred common people who want to become actors.’ Around five thousand people reacted and fought for a role. In the following eight days, Makhmalbaf filmed thousands of applicants. During the auditions he tried to find out why they would love to act and to which extremes they would go to achieve their aim. After all, their motives rarely involve a passion for film, Makhmalbaf thinks. In this way, the auditions give rise to reflections on different subjects: from individualism and competition to love and emancipation. In CINEMA CINEMA Petgar shows how the filmmaker works, manipulates and brings about effects, but also how Makhmalbaf himself is manipulated.